Terapie pedagogiczne
Terapie pedagogiczne - oferta
- Terapia dzieci przedszkolnych z grupy ryzyka dysleksji
- Terapia dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu - dysleksja, dysgrafia
- Terapia dzieci mających problemy z ortografią - dysortografia
- Terapia dzieci mających problemy z matematyką - dyskalkulia
- Ocena dojrzałości szkolnej
- Przygotowanie do realizacji obowiązku szkolnego
- Metoda Dobrego Startu
PROFILAKTYKA I TERAPIA DYSLEKSJI (I JEJ ODMIAN)
Dysleksja rozwojowa
Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Problemy te mogą być spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, odpowiadających za odbiór i przetwarzanie informacji ze świata zewnętrznego. Mogą to być nieprawidłowości w rozwoju tzw. funkcji słuchowo - językowych (uwaga, pamięć, percepcja słuchowa), zaburzenia funkcji wzrokowych (uwaga, spostrzeganie wzrokowe i pamięć wzrokowa), deficyt w rozwoju pracy ręki, tzw. motoryki małej.
Inne możliwe przyczyny to zakłócenia w lateralizacji (większa sprawność jednej strony ciała), zaburzenia orientacji w schemacie ciała (świadomość swojej budowy) i orientacji w przestrzeni.
Odmiany dysleksji rozwojowej:
Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu,
Dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne),
Dysgrafia - niski poziom graficzny pisma,
Dyskalkulia - specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
Każde dziecko ze stwierdzoną dysleksją rozwojową powinno uczestniczyć w terapii. Im wcześniej dziecko zostanie objęte opieką, tym większe szanse, aby zapobiec trudnościom szkolnym. Terapia obejmuje takie działania, jak proces czytania, pisania oraz liczenia. Usprawniane są zaburzone funkcje leżące u podłoża dysleksji. Każda terapia jest dostosowana do konkretnego dziecka.
Ryzyko dysleksji
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu często ujawniają się dopiero w szkole, jednak już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji. Objawy ryzyka dysleksji to m.in.:
- opóźniony rozwój mowy,
- wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania,
- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
- oburęczność;
- mylenie prawej i lewej ręki;
- trudności w przygotowaniu do nauki czytania i pisania, pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego.
W Gabinecie Stymulacji Rozwoju istnieje możliwość zdiagnozowania i terapii zarówno dysleksji, jak i ryzyka dysleksji.
METODA DOBREGO STARTU wg prof. dr hab. Marty Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu jest przeznaczona dla dzieci od 2 do 10 lat. Doskonale sprawdza się w przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym do rozpoczęcia nauki czytania i pisania, jak również pomaga w uczeniu się liter i cyfr w edukacji wczesnoszkolnej. Metodą Dobrego Startu można pracować z dziećmi o prawidłowym rozwoju, jak i z dziećmi z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Głównym założeniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie się.
Dzięki zastosowaniu tej metody można kształtować, rozwijać i usprawniać:
- funkcje poznawcze: wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe i ruchowe,
- integrację percepcyjno-motoryczną,
- lateralizację,
- świadomość schematu ciała i przestrzeni,
Zajęcia składają się z trzech elementów:
- element motoryczny: ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, a także ruchowo-słuchowo-wzrokowe czyli ruchy zharmonizowane z rytmem piosenki, wykonywane podczas reprodukowania znaków graficznych;
- element słuchowy: piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy;
- element wzrokowy: znaki graficzne (łatwe wzory, wzory literopodobne, litery i znaki matematyczne).
Opracowano na podstawie:
Bogdanowicz M. „Metoda Dobrego Startu” Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 2004.